Skip to main content

Η φετινή τουριστική περίοδος ξεκίνησε με αισιοδοξία και με υψηλές προσδοκίες αφού οι προβλέψεις αναφέρονται σε αριθμούς προσέλευσης που ξεπερνούν τα 30 εκατομμύρια επισκεπτών στη χώρα μας. Παρόλα αυτά στην κατηγορία του πολιτιστικού τουρισμού και αντίθετα ίσως με αυτό που πιστεύουμε, η χώρα μας δεν είναι σε υψηλές θέσεις προτίμησης. Κάτι που αν το αναγνώσουμε από διαφορετική πλευρά, μας δίνει το δικαίωμα να ελπίζουμε σε μία ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος μας αν στοχεύσουμε στην ανάδειξη του πολιτισμού και της κουλτούρας μας.

Μιλώντας για τον τόπο μας όπου η τουριστική ανάπτυξη παραμένει στην πραγματικότητα ανύπαρκτη μπορούμε εύκολα να διακρίνουμε τον πολιτιστικό πλούτο (από τους μεγαλύτερους αν όχι το μεγαλύτερο της χώρας)΄και τις απεριόριστες δυνατότητες αξιοποίησης του. Και όταν αναφερόμαστε σε πολιτιστικό πλούτο και πολιτισμό μιλάμε για το περιβάλλον ,την παραδοσιακή και σύγχρονη τέχνη, τη γαστρονομία, τα αρχαιολογικά μνημεία, τα θέατρα και τα μουσεία, τη μορφολογία του χώρου, την οινογνωσία, τον αθλητισμό ,το κλίμα, την άυλη πολιτιστική κληρονομιά ,τη ντοπιολαλιά και τους ιδιωματισμούς ,την ιστορία ,τη θρησκευτική παράδοση, την αρχιτεκτονική, τη βιομηχανική κληρονομιά ,τις συνήθειες ,την παραγωγική και επαγγελματική ιστορία του τόπου και άλλα.

Από που πρέπει να ξεκινήσουμε;

Υπάρχει ανάγκη για προβολή σίγουρα αλλά δεν αρκεί. Μάλιστα 9 στις 10 περιπτώσεις έδειξαν ότι η πρωταρχική ανάγκη δεν είναι αυτή αλλά η έλλειψη προϊόντος. Θα πρέπει καταρχήν όμως να κατανοήσουμε τη διαφορά μεταξύ των πόρων και του τουριστικού προϊόντος. Για παράδειγμα η λίμνη και τα ωραία μας βουνά είναι απλά οι πόροι. Τουριστικό προϊόν είναι  τα καλά χαραγμένα μονοπάτια (που έχει δρομολογηθεί η χάραξή τους) και η ιστορία που έχουν να αφηγηθούν. Ένα καρτελάκι σε ένα αρχαίο αγγείο ή άγαλμα δεν προσφέρει κάποια εμπειρία ή αφήγημα στα μουσεία μας με την τωρινή τους μορφή, κάτι που σε κάθε περίπτωση είναι ένα μεγάλο και πολύπλευρο θέμα συζήτησης. Η εμπειρία και ο Τουρισμός Εμπειρίας (έννοια ουσιαστικά ομώνυμη με τον Πολιτιστικό Τουρισμό) έχει σχέση με την καθημερινότητα των κατοίκων, τη ζωή και τις συνήθειες τους, την κουλτούρα του τόπου και είναι κάτι βιωματικό. Κάτι που μπορούμε να προσφέρουμε στους επισκέπτες μας. Κάτι που όμως πρέπει να ξεκινήσει από μέσα , από εμάς που θα πρέπει να γνωρίσουμε καλύτερα και να αγαπήσουμε πραγματικά τον τόπο μας. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, οι δημοφιλέστεροι προορισμοί είναι οι πλούσιοι σε αξιοθέατα ,εκδηλώσεις, πολιτισμό.

Ο πολιτισμός είναι το προνομιακό πεδίο του Τουρισμού Εμπειρίας και ο τόπος μας έχει τεράστιο αναξιοποίητο πολιτιστικό απόθεμα.

Υ.Γ. Ο τουρισμός και ο πρωτογενής τομέας θα πρέπει είναι οι δύο πυλώνες ανάπτυξης του νομού και της πόλης. Παρακολουθώντας τη διάλεξη με θέμα «Η αειφορική γεωργία ως όχημα βιώσιμης ανάπτυξης» που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 3 Μαΐου 2023  στο κεντρικό αμφιθέατρο της Γεωπονικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών, στο Αγρίνιο με προσκεκλημένο ομιλητή τον πρόεδρο του Σωματείου «Διάζωμα» Σταύρο Μπένο μου δημιουργήθηκε ένα επιπλέον συναίσθημα αισιοδοξίας. Σε μία ιδιαίτερα δημιουργική ομιλία του ο κύριος Μπένος αναφέρθηκε στην -έτοιμη- Πολιτιστική Διαδρομή του νομού μας και σε ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχέδιο που αποτελεί τη βάση της Ο.Χ.Ε. (Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση). Αξίζει να το επικοινωνήσουμε και να μεταδώσουμε αυτή την πληροφορία και αισιοδοξία. Επίσης για άλλη μία φορά με αυτή τη συζήτηση αποδεικνύεται πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του πανεπιστημίου στην πόλη, όχι μόνο με τη μορφή της άμεσης οικονομικής ανάπτυξης αλλά και με τη μορφή του πνευματικού πλούτου και της ανταλλαγής και μετάδοσης γνώσεων.